Problem poznania intelektualnego w filozofii Henriego Bergsona
Nakładem Wydawnictwa Marek Derewiecki ukazała się monografia dr Elżbiety Walerich „Trwanie i utrwalanie. Problem poznania intelektualnego w filozofii Henriego Bergsona”.
„W pracy (…) skupiam się na analizie kluczowych dla poznania intelektualnego kategorii: intelektu, trwania, przestrzeni i innych schematów działaniowych oraz pamięci. Podczas gdy dwie ostatnie kategorie posiadają charakter czysto umysłowy, status ontyczny przestrzeni i trwania w teorii Bergsona ulegają stopniowo zmianie. Wraz z nim zmienia się zaś znaczenie i zasięg poznania intelektualnego, w szczególności zaś wiedzy naukowej. Kategoria trwania zostaje ponadto wykorzystana w oryginalnej teorii ludzkiej jaźni, a następnie pamięci. Sposób funkcjonowania pamięci posiada z kolei przemożny wpływ na poznanie zmysłowe świata zewnętrznego” – pisze autorka w zakończeniu książki.
