Program zwiększenia kompetencji w zakresie stosowania metod ilościowych
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego zlecił Uniwersytetowi Wrocławskiemu realizację w latach 2026 – 2027 projektu pod nazwą „Program zwiększenia kompetencji studentów nauk społecznych i humanistycznych oraz kadry akademickiej w zakresie stosowania metod ilościowych”.
Celem projektu jest opanowanie przez studentów oraz kadrę akademicką podstaw językowych w środowiskach programowania R oraz Python, na poziomie pozwalającym na samodzielne tworzenie skryptów, wykorzystaniu potencjału pakietów analitycznych obejmujących swoim zakresem zagadnienia statystyki opisowej, statystyki inferencyjnej oraz text-minigu.
W ramach tej inicjatywy zostaną zorganizowane kursy dla studentów UWR oraz pracowników akademickich z tzw. uniwersytetów bezprzymiotnikowych, reprezentujących dziedziny nauk humanistycznych i społecznych. Program będzie w całości sfinansowany ze środków MNiSW.
Inicjatywa Centrum Badań Ilościowych w Instytucie Politologii pojawiła się w związku z wnioskami płynących z doświadczenia brytyjskich uniwersytetów, które w 2013 r. uruchomiły Centra Q-Step.
Program Q-Step stanowił odpowiedź na niedobór absolwentów z odpowiednimi umiejętnościami do prowadzenia badań i pracy w zawodach opartych na danych. Program działa na 17 uniwersytetach i został opracowany przez Nuffield Foundation oraz Economic and Social Research Council (ESRC), część UK Research and Innovation; dofinansowany początkowo kwotą 19,5 miliona funtów.
Q-Step miał na celu umożliwienie uczestniczącym uniwersytetom – za pośrednictwem centrów Q-Step – decydowania o tym, jak najlepiej wykorzystać fundusze na rozwój nauczania ilościowego i kursów zgodnie z celami programu. Poszczególne ośrodki miały możliwość elastycznego projektowania zakresu swoich działań i ich późniejszej modyfikacji.
Działania Q-Step obejmują tworzenie nowych kursów, praktyk zawodowych i ścieżek studiów podyplomowych z naciskiem na poprawę i rozwój umiejętności ilościowych wśród studentów.
Centra Q-Step oferują również szeroką gamę szkół letnich, staży badawczych i praktyk, a większość z nich angażuje się w pracę ze szkołami, aby wspierać nauczycieli i zachęcać do rekrutacji studentów.
W latach 2017 -2021 przeprowadzono ewaluację Q-Step, której celem było: ocena wyników dla zaangażowanych centrów, studentów i pracodawców, zbadanie stopnia, w jakim program osiągnął swoje cele oraz dostarczenie spostrzeżeń i wniosków dotyczących projektowania i wdrażania przyszłych inicjatyw krajowych.
Wyniki były bardzo pozytywne. Uczestnictwo w modułach Q-Step wiąże się z lepszymi perspektywami zatrudnienia dla studentów w porównaniu z podobnymi studentami na równoważnych kursach. Absolwenci Q-Step mają większe szanse na zarobienie ponad 25 tys. funtów i zatrudnienie w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji 15 miesięcy po ukończeniu studiów. Ponadto, studenci wyrazili wysoki poziom zadowolenia ze swoich doświadczeń. Ewaluacja wykazała również, że Q-Step zwiększył możliwości nauczania ilościowego i miał pozytywny wpływ na uczestniczące instytucje, szczególnie te o mniej ugruntowanych tradycjach ilościowego nauczania nauk społecznych. Warto zauważyć, że program zainicjował szereg dalszych inwestycji i inicjatyw, mających na celu rozwój metod ilościowych na uczestniczących uniwersytetach, a także na innych uniwersytetach i w organizacjach edukacyjnych.
O szczegółach programu będziemy informować na stronie internetowej Centrum Badań Ilościowych oraz za pośrednictwem mediów społecznościowych:

