Plany zawodowe nastolatków w obszarze pracy opiekuńczej
Zapraszamy na wykład zatytułowany „Plany zawodowe nastolatków w obszarze pracy opiekuńczej: analiza trendów w USA i krajach OECD w latach 2000–2022”. Wykład wygłosi Joanna Sikora Australian z National University, które zaprezentuje rezultaty badań przeprowadzonych wspólnie z Jerry A. Jacobs (University of Pennsylvania). Ustalenia z badań skomentują dr hab. Adam Mrozowicki, prof. UWr i dr hab. Iwona Taranowicz, prof. UWr
Zapraszamy 16 grudnia, godz. 11.30 do Sali 205 w IS.
Więcej o wykładzie i uczestnikach spotkania:
Podczas wykładu zostaną zaprezentowane analizy dotyczące planów zawodowych związanych z pracą opiekuńczą uczniów szkół średnich w USA oraz 29 krajach OECD, korzystające z danych zgromadzonych w ramach Program for International Student Assessment (PISA) w latach 2000–2022. Jest to pierwsze badanie, które śledzi aspiracje zawodowe młodzieży w obszarze pracy opiekuńczej w długim okresie oraz umożliwia międzynarodowe porównania. Analizy wskazują na dwie kluczowe rozbieżności. Po pierwsze więcej uczniów aspiruje do zawodów związanych z opieką, niż sugerują możliwości rynku pracy. Po drugi, zawody opiekuńcze wymagające wyższego wykształcenia (np. medycyna) cieszą się nadmiernym zainteresowaniem, podczas gdy role niewymagające dyplomu (np. opiekun domowy) spotykają się z niewielkim odzewem. Wyniki wskazują także na trwałą dysproporcję płciową w obszarze pracy opiekuńczej, co odzwierciedla tradycyjne, konserwatywne normy społeczne i stereotypy zawodowe. Wykład obejmie również porównanie Polski z innymi krajami OECD.
Joanna Sikora, wykształcona w Polsce i Australii (magister socjologii, Uniwersytet Wrocławski), zajmuje się badaniem nierówności edukacyjnych na przecięciu klasy, płci i pochodzenia etnicznego. Jej badania koncentrują się na wpływie kapitału kulturowego rodziny na osiągnięcia edukacyjne i zawodowe, ze szczególnym uwzględnieniem oczekiwań zawodowych młodzieży oraz czynników determinujących ich realizację. Specjalizuje się w analizie dużych, międzynarodowych badań ankietowych, danych administracyjnych z zakresu edukacji oraz danych longitudinalnych. Współpracowała jako konsultant z takimi organizacjami, jak OECD czy Komisja Europejska i jest zaangażowana w rozwój badań mających na celu wspieranie mobilności społecznej, równości w edukacji i różnorodności.
Jerry A. Jacobs jest emerytowanym profesorem socjologii University of Pennsylvania. Jego badania koncentrują się na problematyce pracy, rodziny oraz ról płciowych, w tym na segregacji zawodowej, mobilności kariery oraz technologicznych przemianach pracy. Jest autor lub współautorem 10 książek oraz ponad 80 artykułów naukowych, jest także założycielem Work and Family Researchers Network i byłym redaktorem naczelnym American Sociological Review.
